604 777 227 (po-ne 9-18)
Trendy
«
»
Start nového roku ve znamení smoothie a fresh!

Vánoce a oslavy Nového roku jsou letos úspěšně za námi. Na začátku ledna jsme dojedli všechno jídlo, které nás zbytečně pokoušelo a nastává čas pustit se do plnění našeho předsevzetí žít zdravěji. S tím je spojená nejen snaha zhubnout, ale také doplnit vitamíny a minerály, které naše tělo potřebuje. Proto se začínáme zajímat o zdravou stravu a často na nás vyskočí pojmy jako smoothie či fresh. Jaký je v tom rozdíl a čím nám tyto zdravé pochoutky prospívají?

Co je to fresh?

Jde o čerstvou ovocnou či zeleninovou šťávu, kterou jsme získali lisováním nebo odšťavňováním. Můžeme k tomu použít ruční i elektrický odšťavňovač či lis na citrusy. Tato šťáva je perfektním zdrojem vitamínů, minerálních látek, enzymů a fytolátek, které nám rychle dodají dávku energie. Lisováním či odšťavňováním je zbavena vlákniny a také proto je rychle vstřebatelná.

smoothie-celer-jablko-kapusta-zazvor-med-jogurt

Kdy a proč pít fresh?

Při redukci váhy nezapomeňte na to, že ve vylisované ovocné šťávě je mnohem víc fruktózy (ovocného cukru), než v ovoci v celku. Tedy alespoň v tom množství, které vypijete, oproti tomu, kolik byste snědli kusů ovoce.

Ve výsledku fresh džus obsahuje tolik ovocného cukru, že mu můžeme říkat jídlo převlečené za pití. Oproti klasickému jídlu však tolik nezatíží žaludek a navíc nás díky množství vitamínů opravdu nakopne. Proto po něm můžete sáhnout, když potřebujete tělu rychle dodat energii. Uvidíte sami, že poslouží lépe než káva.

Zařazujte ho tedy do jídelníčku převážně ve dnech, kdy sportujete. Ideálně si ho můžete dát před nějakou fyzickou aktivitou, na kterou budete potřebovat energii a díky které zároveň odbouráte přijatý ovocný cukr. Pokud hledáte co nejméně kalorickou variantu, zvolte zeleninový fresh, který obsahuje méně sacharidů (cukrů a škrobů).

Jak udělat a uchovávat fresh?

Příprava je velmi jednoduchá. Stačí očistit suroviny a vložit je do lisu či odšťavňovače. Vzniklou šťávu můžete ještě naředit vodou, nebo klidně pít hned, tak jak je.

zelenina-box-lednice-gorenje

Fresh džus postupem času ztrácí vitamíny, a tak je lepší ho vypít co nejdříve. Nicméně raději pít fresh s méně vitamíny, než vůbec žádný. Klidně si ho tedy připravte ráno a pijte v průběhu celého dne.

Ke skladování vám poslouží uzavíratelné nádoby jako například zavařovací sklenice nebo lahev s uzávěrem. Dávejte si však pozor na to, že skladovaná ovocná šťáva musí být v chladu. V lednici vám vydrží až 24 hodin, naopak při pokojové teplotě se může během pár hodin zkazit.

Co je to smoothie?

Smoothie je krémový a hustý koktejl z rozmixovaného ovoce či zeleniny, případně z obojího dohromady. Dále do něj můžeme přidat ořechy, semínka, kysané mléčné výrobky a zdravá sladidla. Stejně jako fresh džus je to tedy skvělý zdroj vitamínů, minerálů, enzymů a dalších prospěšných látek. V tomto případě však ovoce mixujeme, díky čemuž zachováváme vlákninu, která zajišťuje, že smoothie trávíme déle. Energie nám díky tomu vydrží delší dobu.

Kdy a proč pít smoothie?

Stejně jako u fresh džusu také u ovocného smoothie platí, že vypijeme víc, než kdybychom jedli celé kusy ovoce. Proto je vhodné ho zařazovat do jídelníčku hlavně ve dnech, kdy plánujeme nějakou fyzickou aktivitu (a tím nemyslím chodit po bytě či domě).

Při redukci váhy nezapomínejte na to, že nejzdravější smoothies jsou zeleninová, případně zelenina kombinovaná s ovocem. Časté pití ovocného smoothie může vaše snahy úplně zhatit.

Smoothie může během dne sloužit jako náhrada jídla. Je však obrovský rozdíl, jestli vypijete čistě zeleninovou verzi, nebo fruktózovou bombu ve formě ovocného smoothie. „Pokud budete pít smoothie zeleninová, je to skvělé! Výborná jsou v kombinaci se špenátem, mrkví nebo červenou řepou. Pokud je obohatíte klíčky, semínky nebo ořechy, máte kvalitní zdroj vlákniny, vitamínů i zdraví prospěšných tuků. Prima jsou i smoothie kombinovaná, kdy použijete zeleninu a ovoce. Zejména pro děti, které budou mít možná problém vypít smoothie čistě zeleninová díky jejich nevzhledné barvě,“ říká výživová poradkyně Zuzana Komůrková.

Jak udělat a uchovávat smoothie?

Při přípravě je nejlepší používat kvalitní a čerstvé ovoce a zeleninu. Pokud nemáte své vlastní či od místního farmáře a nakupujete v běžných obchodních řetězcích, vše důkladně omyjte, případně odstraňte slupku. Dobré je i ovoce z vaší zahrádky, které jste si zamrazili během léta.

Příprava je velice jednoduchá! Všechny ingredience nakrájíte, nasypete, nalijete do vhodné nádoby a poté rozmixujete.

Pokud chcete mít ovocné smoothie jako nápoj, je lepší ho naředit vodou.

Smoothie není dobré připravovat příliš dopředu v množství, které nejste nejste schopni ihned vypít. Vitamín C je citlivý na světlo, teplo a kontakt s kyslíkem, takže rychle přijdete o vitamíny.

Pokud přeci jen potřebujete smoothie připravit ráno a pít ho během dne, můžete ho uchovávat v plastových lahvích či hliníkových termoskách. Připravujte si však každé ráno čerstvé smoothie, protože po 24 hodinách už pocítíte, že se změnila chuť a navíc přijdete o značnou část vitamínů.

Je lepší fresh, nebo smoothie?

Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Záleží na tom, jestli zvolíte ovocnou, nebo zeleninovou variantu a také na tom, jakou fyzickou aktivitu budete během dne vykonávat. Prostě všeho s rozumem!

Naše prodejny

Mapa poboček
Vaše zpráva byla úspěšně odeslána. Děkujeme.